کاهش نمرات امتحان نهایی 1403
خبر کاهش نمرات امتحان نهایی 1403 یکی از مورد توجه ترین اخبار منتشر شده در طی ماه های اخیر می باشد. باتوجه به تغییراتی که در کنکور 1403 و امتحان نهایی اعمال شده و ما نیز در تاثیر امتحانات نهایی در کنکور 1403 بطور کامل این تغییرات را توضیح داده ایم، طبیعی است که این تغییرات تنها محدود به حذف دروس عمومی از کنکور و تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی نخواهد بود.
طبق صحبت های احیر وزیر آموزش پرورش می توان متوجه شد که هدف از تاثیر صد در صدی سوابق تحصیلی در کنکور و اهمیت دروس عمومی با هدف افزایش و بهبود عملکرد دانش آموزان انجام شده است. زیرا بررسی معدل و نمره های نهایی دانش آموزان، افت تحصیلی و عدم توجه دانش آموزان به دروس عمومی و امتحانات نهایی را نشان می دهد.
با گروه آموزشی آوات همراه باشید.
کاهش نمرات امتحان نهایی 1403
بعد از برگزاری امتحان نهایی 1402 و اعلام نمرات دانش آموزان و میانگین نمرات، شاهد افت و کاهش شدید نمرات امتحان نهایی بودیم. طبق آمار ارائه شده توسط رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، میانگین نمرات امتحان نهایی خرداد 1402 رشته تجربی 11.23، رشته ریاضی 10.79، رشته انسانی 8.75 و رشته معارف 10.56 بوده است و این افت نمرات مسئله ای بحرانی اعلام شده که بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت را نگران کرده است.
به همین دلیل آمار وضعیت نمرات امتحان نهایی دانش آموزان 1402 اعلام شد تا تصمیم گیران و تحلیل گران تعلیم و تربیت برای افزایش کیفیت مدارس و تقویت آن ها راهکارها و نظرات خود را ارائه دهند. اما باید بدانید که با توجه به نمرات واقعی و اصلی دانش آموزان در طی سال های اخیر، این افت کیفیت ناگهانی و تنها مربوط به سال 1402 نبوده و مسئله ای جدی تر و عمیق تر از آن است که فکر می شده است.
نمرات واقعی دانش آموزان
طبق اظهارات وزیر آموزش و پرورش، وضعیت واقعی نمرات و معدل دانش آموزان به این گونه است که در دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و معدل ندارد، دوره متوسطه اول پایه هفتم 16.94، پایه هشتم 16.85، پایه نهم 16.89 است. معدل دانش آموزان رشته تجربی در پایه دهم 15.62، رشته ریاضی 16.9، علوم انسانی 13.84 و علوم معارف اسلامی 15.84 است. دانش آموزان رشته انسانی در پایه یازدهم معدل 15، تجربی 15.61، علوم انسانی 13.88 و معارف اسلامی 15.16 است که معدل کل و واقعی هستند با نمرات و معدل کتبی تفاوت دارد.
وزیر آموزش و پرورش آقای صحرایی اظهار داشته است با مشاهده کاهش نمرات دانش آموزان در خرداد 1402، در امتحان نهایی سال 1403 نیز باز هم شاهد کاهش نمرات خواهیم بود. زیرا در خرداد سال های آینده امتحان نهایی علاوه بر پایه دوازدهم، برای دانش آموزان پایه یازدهم و دهم نیز برگزار می شود و این معدل کتبی دانش آموزان است که برای راه یابی به دانشگاه تاثیر می گذارد. از همین جهت نهضت ارتقا کیفیت آموزش و پرورش راه افتاده و با توجه به بررسی ها لازم است تا 50 درصد دانش آموزان وارد هنرستان شوند.
تقویت و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس
وضعیت نمرات دانش آموزان در طی سال های اخیر، نشان دهنده یک بحران جدی است که برای حل آن و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت باید هرچه سریع تر اقدامات لازم را انجام داد. و همانطور که افت نمرات یک شبه اتفاق نیافتاده است، بهبود وضعیت آموزشی نیز یک شبه نبوده و باید پیوسته مورد بررسی قرار بگیرد. وزیر آموزش و پرورش در طی صحبت های اخیر خود پیگیری تقویت و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس نقطه تمرکز بوده و به همین دلیل هم قرار بر این است که تنوع مدارس کم شده و در عوض کیفیت معلمان بیش تر شود. همچنین در پایان پایه نهم و ششم آزمون هماهنگ ملی برگزار خواهد شد.
نمرات و معدل رسمی امتحان نهایی تحلیل و بررسی شده که گرچه این بررسی ها محرمانه هستند اما باید گفت اعلام آمار نمرات دانش آموزان باعث شده تا تغییری در رویکرد و عملکرد نظام آموزش و پرورش کشور ایجاد شود و بجای دنبال کردن مسیر قدیمی، یک مسیر جدید برای رشد و پیشرفت در نظر گرفت.
تغییر رویکرد حافضه محوری به یادگیری
در سال های گذشته نظامی تحت عنوان نظام سنجش بر اساس آزمون های چهارگزینه ای وجود داشت که آزمونی بسیار سرنوشت ساز بوده و آینده دانش آموزان را رقم میزد و همانطور که می دانید به دلیل تکنیکی بودن بسیاری از سوالات لازم بود تا دانش آموزان تکنیک های تست زنی و حل مسئله را به خوبی یاد بگیرند. این آزمون رویکرد حافظه محوری را گسترش داده و دانش آموزان هم از این رویکرد پیروی می کردند.
اما اخیرا رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در این خصوص گفته: تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور روشی است که آموزش و پرورش با استفاده از آن مسیر خود را از حافظه محوری به سمت یادگیری و درک عمیق مطالب تغییر داده است. این تغییر و تحول از خرداد 1401 شروع شد و تا دی و شهریور 1401 ادامه پیدا کرد و سرانجام در خرداد 1402 تکمیل شد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاکیید می کند که سوال های امتحان نهایی همگی تحلیل شده اند و در صورت وجود هر مشکلی به آن رسیدگی شده و برنامه ریزی لازم برای رفع آن انجام خواهد شد. همچنین طبق گفته های ایشان به همکاران گفته شده که ارزشیابی های مستمر خود را بر اساس مفاهیم انجام بدهند تا دانش آموزان نیز برای آزمون نهایی آماده شوند. تمام سوالات از کتاب درسی و طبق هدف درسی طراحی می شوندبه همین دلیل هیچ یک از طراحان سوال اجازه طرح سوال خارج از کتاب درسی و کتاب های کمک آموزشی را ندارند.
افزایش ورود داوطلبان مناطق محروم به دانشگاه ها
وزیر آموزش و پرورش تغییر و تحولات اخیر را یک فرصت برای دانش آموزان دانسته و اظهار می کند که با قطعی شدن تاثیر سوابق تحصیلی و اقدامات اخیر، میزان ورود داوطلبان مناطق محروم به دانشگاه ها بیش تر شده و پراکندگی تعداد رتبه های برتر در شهرهای مختلف نیز افزایش یافته است. بطور مثال تعداد رتبه های برتر کرمان 6 برابر شده و در حالی که در گذشته رتبه های برتر در 11 استان تقسیم می شدند، حالا بین 20 استان و 7 استانی که معمولا سهم کمی در رتبه های برتر داشتند تقسیم می شود.
دیدگاهتان را بنویسید